Chronisch slaap tekort

29-10-2019

Ken je dat zware, uitgeputte gevoel na een slapeloze nacht? Nou is één slechte nacht natuurlijk nog geen ramp. Maar wat nu als je regelmatig onrustige nachten maakt en moe opstaan de standaard wordt? Het kan zijn dat er sprake is van een chronisch slaaptekort, herkenbaar aan verborgen signalen...

Heb jij een chronisch slaaptekort? Dit zijn de  verborgen signalen

We leven in een overprikkelde maatschappij. De druk die ons wordt opgelegd (of die we onszelf opleggen) is groot. Hoe je omgaat met al die prikkels is voor iedereen verschillend. Maar één ding is zeker: het is belangrijker dan ooit om goed voor jezelf te zorgen. Dat doe je onder andere door goed te slapen, want juist in je slaap zit je herstel. 

OVERPRIKKELD

Regelmatig en voldoende slapen is cruciaal, vooral ook omdat ons leven steeds drukker wordt. Veel mensen voelen zich overprikkeld. En overmatige overprikkeling kan resulteren in een burn-out. Nu is een burn-out vrijwel altijd een optelsom van stressoren. Een tekort aan slaap is zeker niet de enige reden dat mensen opgebrand raken beperkende gevoelens  en overtuigingen en een gemis aan positieve  zeker .Maar slaaptekort verhoogt wél het risico op depressieve gevoelens en angstgevoelens. Daarnaast is er een verband tussen een gebrek aan slaap en stress. Heb je stress dan slaap je vaak minder lang en minder diep. Voor je het weet kom je dan in een vicieuze cirkel terecht.

RICHTLIJNEN VOOR GOEDE SLAAP

Als je goed slaapt, voel je je vitaal, veerkrachtig en sterk. Je bent daardoor in staat om gedurende de dag betere beslissingen te nemen. Een richtlijn voor goede slaap is dit:

- je zorgt dat je mindset in balance is 

- Je maakt nachten van gemiddeld 7-9 uur.
- Als je gaat liggen val je binnen ongeveer 30 minuten in slaap.
- Je slaapt rustig door zonder lange onderbrekingen.
- Je wordt 's ochtends met een uitgerust gevoel wakker.

9 VERBORGEN SIGNALEN VAN EEN SLAAPTEKORT

de verborgen signalen van slaaptekort die je verderop in dit artikel vind zijn  heel herkenbaar. Met de inzichten van nu adviseren wij je deze signalen niet te negeren. Zie ze liever als motivatie om op tijd naar bed te gaan en goed voor jezelf te zorgen. Een goed startpunt is vanaf nu elke dag een half uurtje eerder naar bed te gaan dan je normaal zou gaan en kijk hoe je je dan gaat voelen. Ironisch genoeg is fysieke vermoeidheid niet eens het eerste sterke signaal van slaaptekort. Er gebeuren veel dingen in je lijf als je minder goed of te kort slaapt:

1. Je bent emotioneel gevoeliger dan voorheen
Als je merkt dat je een korter lontje hebt dan normaal of onverwacht vaker huilt.

2. Je bent gewend geraakt aan een vermoeid gevoel en vindt het inmiddels acceptabel
Realiseer je dat een vermoeid gevoel niet gewoon is. Als je wakker wordt, mag je je echt uitgerust voelen. Ook met een drukke baan en een jong gezin. Juist dan!

3. Je hebt moeite om je te focussen op je werk
Als je niet goed slaapt ben je minder goed in staat complexe processen te beoordelen. Je bent minder scherp en dus minder goed in staat je mailbox te beheren, te prioriteren en budget beslissingen te nemen.

4. Je vergeet belangrijke zaken
Zoals een verjaardag of je weet niet meer waar je je portemonnee of sleutels hebt gelaten.

5. Je hebt een lagere weerstand
Je pakt heel onhandig bijna elk virus mee en het duurt lang voor je je weer fit voelt.

6. Je vindt het moeilijk om keuzes te maken
Slaaptekort kan van invloed zijn op snelheid en cognitieve verwerking in je brein. Dus het beheer van tijd en efficiëntie kan een stuk moeilijker worden.

7. Je hebt de neiging om vaker onnodig te botsen
Je stoot net wat vaker met je knie onhandig tegen een tafel, je zwaait je arm tegen een deurpost, je struikelt over stoepjes, je laat dingen vallen en je bent minder scherp in het verkeer.

8. Je hebt een droge huid
Je huid is het grootste orgaan van het lichaam en het kan je veel vertellen over wat er intern gebeurt. Als je niet genoeg slaapt, kun je dat aan je huid zien, bijvoorbeeld in droogte, acne of extra rimpels.

9. Je buik voelt ongemakkelijk
Slaaptekort brengt je natuurlijke spijsvertering in de war. Je hebt last van obstipatie, een opgeblazen of algeheel ongemakkelijk gevoel.

AVONDRITUEEL

Door goed voor jezelf te zorgen in de vorm van een persoonlijk avondritueel en genoeg slaap kun je een overmatig overprikkeld gevoel beperken en misschien zelfs wel een burn-out voorkomen. Realiseer je dat het effect van eerder naar bed gaan en betere nachten maken langer op zich laat wachten dan je wellicht wenst. Elke nacht is er één, dus begin gewoon maar vanavond. En kijk of het morgen weer lukt. Ook jij kunt met je ogen dicht een groter geluk bereiken.

Overweeg Body & Mind Release en breng je levensklachten in kaart en los ze op. 
klik hier