Welk effect heeft stress op vrouwen?

30-05-2019

Iedereen ervaart op een bepaald punt in zijn/haar leven wel eens stress. Op die momenten, wanneer iets ons helemaal lijkt op te slokken en we ons onder druk gezet voelen, begint ons lichaam bepaalde veranderingen te ondergaan en wordt ons leven hierdoor beïnvloed.

Ten eerste wordt er over stress in de media of in gespecialiseerde magazines vaak in heel algemene termen gepraat. Ten tweede wordt er slechts zelden aandacht besteed aan het verschil tussen mannen en vrouwen en hoe de persoonlijke realiteit van vrouwen lijdt onder stress.

Vrouwen hebben immers een andere fysiologie dan mannen. Dat betekent dat het verschil in hormonen er ook voor zorgt dat stress een verschillend effect op hen heeft.

De vrouwelijke realiteit

Wanneer we daar nog eens al de vrouwelijke verantwoordelijkheden aan toevoegen, die gaan van het professionele leven tot het gezins- en familieleven (voor de kinderen, maar ook voor oudere familieleden zorgen), dan zien we dat de vrouwelijke realiteit doordrongen is van factoren die voor stress kunnen zorgen.

Zoals reeds gezegd, ondergaat het lichaam veranderingen wanneer het onder stress staat en bij vrouwen zijn deze veranderingen anders dan bij mannen. Met die wetenschap in het achterhoofd, willen we vervolgens nu graag die vrouwelijke realiteit aanhalen en je enkele richtlijnen aanbieden die behulpzaam zouden kunnen zijn.

Gewoonlijk stresserende situaties voor vrouwen

  • De druk van het werk combineren met familiale verplichtingen.
  • Menopauze
  • Zorg dragen voor zieke familieleden
  • Huwelijksproblemen, relatiebreuken, scheidingen.

Verschillende studies tonen aan dat vrouwen gemiddeld gezien gevoeliger zijn voor stress dan mannen. Desalniettemin zijn ze, dankzij hun oestrogeenlevels, beter in de omgang met stress en zijn ze sterker.

Professor Karl Pribram van de Universiteit van California beweert dat vrouwen stress ook op een meer logische en verbale manier benaderen dan mannen. Deze strategieën maken hen dan ook capabeler in dit opzicht.

De effecten van stress op de vrouwelijke gezondheid

  • Hoofdpijn, vooral juist voor de menstruatie met zware migraineaanvallen.
  • Oesofageale spasmen (buikpijn en moeite met slikken).
  • Zure oprispingen.
  • Haarverlies.
  • Misselijkheid
  • Pijn in de borststreek, rug en nek.
  • Frequente drang om te plassen.
  • Chronische vermoeidheid.
  • Gebrek aan interesse voor seks.
  • Veranderingen in de menstruatiecyclus (komt later voor of verdwijnt helemaal, wat over het algemeen bekend staat als amenorrhea).
  • Angstaanvallen.
  • Slapeloosheid
  • Veranderingen in het immuunsysteem: vatbaarder voor ziektes zoals osteoporose, inflammatoire artritis, type 2 diabetes.
  • Constipatie of diarree.
  • Huidproblemen: de huid is zeer gevoelig voor angst- of stresssituaties, waardoor eczeem, vlekken en donkere cirkels onder de ogen vaker voorkomen en de huid zijn stralende kwaliteiten verliest. Dit is het geval doordat de cellen van de opperhuid meteen op stresshormonen reageren, waardoor vasoconstrictie ontstaat, er meer haar verschijnt, je meer gaat zweten en je gezicht er in het algemeen moe uitziet.

Langdurige stress

Wanneer de stressvolle situatie erg intens en aanhoudend wordt, ontstaat er het risico op veel complexere realiteiten die de volgende ziektes kunnen veroorzaken:

  • Anorexia of boulimia
  • Depressie
  • Angststoornissen

Hoe om te gaan met stress?

Als er iets negatief is aan stress, is het dat het ons levensjaren afneemt. Het zorgt ervoor dat we verouderen en heeft een ernstig effect op onze gezondheid.Ons lichaam vult zich met giftige stoffen en het wordt steeds moeilijker om ons alledaagse leven met dezelfde kracht en levensenergie als vroeger te benaderen.

Je moet zo snel mogelijk de situatie onder controle proberen krijgen.

Maar hoe?

We helpen je daarbij: Body & Mind Release Identificeer de  innerlijke oorzaak van je levensklachten en vindt je de oplssing om de innerlijke oorzaak aan te pakken zeker in deze tijd van toenemende onzekerheid komen gevoelens van stress, spanning en onrust meer voor dan ooit tevoren. Af en toe wat stress is prima. Sommige mensen presteren - zo denken ze - dan beter. Echter, langdurige stress en spanning kan leiden tot allerlei fysieke, mentale en sociale klachten. Stress is één van de belangrijkste reden waardoor ons lichaam aftakelt.

 HOE ONTSTAAT STRESS?

De ballast die jij bij je draagt bepaalt hoe jij je voelt, denkt, handel, reageert. Denk hierbij aan beperkende gevoelens, overtuigingen en angsten. De beperkende gevoelens heb jij opgeslagen in jouw lichaam en de beperkende overtuigingen op de harde schijf van jouw onderbewustzijn. Deze ballast kan in het dagelijkse leven getriggerd worden door vervelende situaties. Denk hierbij aan een ruzie in de familie, een ontslag, financieel tekort, verhuizing of ziekte. Hierdoor ervaart jij spanning in jouw lichaam en ga je piekeren. Deze gevoelens en gedachten worden gereguleerd door de Hypothalamus. Wanneer deze geprikkeld wordt is er dus kennelijk iets aan de hand in jouw leven. Vervolgens geeft deze onze bijnieren de opdracht om Adrenaline, Noradrenaline en Cortisol te produceren. Daardoor krijg jij het gevoel van stress. Hoe meer gevoelens en overtuigingen er geraakt worden hoe meer stress jij ervaart.

ACCEPTEREN HELPT STRESS TE VERMINDEREN

De wijze waarop jij in deze situatie staat, bepaalt mede of het stressgevoel aanhoudt of vermindert. Wanneer jij de situatie accepteert dan ontspant jouw lichaam en neemt het stressgevoel direct iets af. Vecht jij tegen of vlucht voor deze situatie dan neemt het gevoel van spanning en stress juist toe. Met vechten bedoel ik, erover klagen of de schuld buiten jezelf zoeken.Een vervelende gebeurtenis kun jij niet veranderen. Deze is in jouw leven gekomen. En, in mijn ogen ook niet zomaar. Elke gebeurtenis of verandering biedt jou namelijk - groei - kansen en mogelijkheden. Echter onze angsten en onzekerheden maken het ons soms lastig het positieve of noodzakelijke in een vervelende gebeurtenis te zien.Om stress te voorkomen zal jij hoe dan ook met jezelf aan de slag moeten gaan. Onderstaande algemene anti stress tips helpen jou met het ordenen van jouw gedachten, acceptatie van jouw situatie en daardoor stress te verminderen. Echter daarmee pak jij niet direct de innerlijke oorzaak aan. Hiermee bedoel ik jouw ballast! Hoe je deze aanpak beschrijf ik zo. Eerst wat algemene anti stress tips om je stressbestendiger te maken en acute stressgevoelens te verminderen.

ALGEMENE ANTI STRESS TiPS:

Een wandeling of een andere 'ontspannende' bezigheid kan jouw helpen stress te verminderen en weer te ontspannen.

Adem bewust met een zucht uit. Wacht tot je vanzelf weer rustig inademt. Herhaal dit drie keer.

Accepteer de situatie waarin je zit. Vecht er niet tegen. Besef dat deze je uiteindelijk verder gaat brengen. Prent je vooral in dat je altijd tijd genoeg hebt! Diegene die je onder tijdsdruk zet ben je gek genoeg vaak zelf.

Volg altijd jouw gevoel. Zo voorkom jij onnodige stress gevoelens.

Sport regelmatig | Sporten heeft een positief effect op het verminderen van stress.

Vermijd suiker en cafeïne | Deze stoffen stimuleren namelijk de aanmaak van het stresshormoon Cortisol.

Een andere anti stress tip is sex. Dit helpt direct stressgevoelens te verminderen.

ONZE ANTI STRESS OPLOSSING

Nogmaals, de ballast die jij bij je draagt bepaalt direct de mate van stress en spanning die jij ervaart in bepaalde situaties. Ook of iets wel of niet lukt in jouw leven. Volgens Dr. Bruce Lipton - celbioloog aan de Harvard University - bepaalt deze ballast mede welke ziekten zich bij jou zouden kunnen ontwikkelen. Niet alleen onze ballast heeft zo een enorm belastend effect op ons leven. Positieve gevoelens zoals zelfvertrouwen, doel, vastberadenheid, positiviteit, vreugde, eigenwaarde en zelfrespect kun jij zomaar verliezen door vervelende of traumatische ervaren gebeurtenissen in jouw leven? Gelukkig kun je hier wat aan doen! Wil jij weten hoe?

Maak tijd vrij voor jezelf en maak vandaag nog een afspraak en kijk wat BODY & MIND RELEASE voor je kan doen :  klik hier voor een afspraak